Kan een alleenstaande vader zijn kind alles geven wat het nodig heeft?

Theekransje met mijn dochter! Uit de resultaten van afgelopen poll bleek, dat jullie unaniem van mening zijn dat een alleenstaande vader zijn kind alles kan geven wat het nodig heeft. Hier ben ik het niet mee eens en ik zal jullie uitleggen waarom niet.

Persoonlijk ben ik van mening dat een moeder voornamelijk in de eerste drie levensjaren van een kind een cruciale rol inneemt. Denk bijvoorbeeld aan borstvoeding; zeer belangrijk voor de verdere ontwikkeling (het immuunsysteem) van een kind.

Nu kun je als vader de fles geven, een algemeen geaccepteerde vervanging van borstvoeding dus in die zin is een moeder niet echt nodig. Maar in het belang van het kind toch zeker wenselijk!

Verder bekleed een moeder als je het mij vraagt, het deel van de opvoeding dat de vader mist en vice versa. Je kunt nog zo je best doen om naast je rol als vader ook de rol van moeder te vervullen; helemaal gaat je dit natuurlijk nooit lukken.

Ter onderbouwing van mijn mening dat een alleenstaande vader zijn kind niet alles kan geven wat het nodig heeft, een voorbeeld uit de praktijk.

Neem nou mijn dochter; ik merk aan haar dat ze een vrouwelijk rolmodel mist. Dit uit zich namelijk in een extreme vorm van kopieergedrag in het gezelschap van vrouwen. Ben ik met haar bij een-of krijgen we visite van een vrouw, dan valt het me op dat mijn dochter ontzettend veel let op manier waarop die betreffende vrouw zich gedraagt. Het zijn van die kleine dingen zoals, het met de benen over elkaar zitten of het haar achter de oren doen. Ze kopieert dit gedrag in detail!

Niet bij elke vrouw overigens, ze kiest haar eigen rolmodellen.

Als je het mij vraagt zou ze dit minder of misschien wel niet doen wanneer ze in het dagelijks leven een moeder zou hebben. Die zou gedurende haar leven, gaandeweg als rolmodel fungeren en het kopieergedrag zou zich veel geleidelijker tonen. (denk ik!)

Naast het overdreven kopieergedrag dat ze vertoont, is ze de laatste tijd bezig mij te koppelen aan bepaalde vrouwen die zij wel zou willen als moeder.

Soms is ze luid en duidelijk zoals afgelopen Koninginnedag, ze zag toen een zangeres op het podium staan die grote indruk op haar achterliet en ze vroeg mij of ik wilde vragen of zij bij ons kwam wonen. ‘Zo’n moeder wil ik wel!’, zei ze tegen mij.

Maar soms is ze ook wat minder direct zoals laatst, ik was mijn haar aan het doen. Ze zei toen:

‘Het is zo wel goed pap! (puntje-puntje) vind jou altijd sexy’

(puntje-puntje) heeft dat nooit zo gezegd natuurlijk. Maar mijn dochter ziet dat wel zitten dus.

Het moge duidelijk zijn dat ze iets mist. Iets wat ik haar dus niet kan bieden. Kan ik haar dan alles geven wat ze nodig heeft?

Om te overleven wel. Dat is geen probleem. Gelukkig is ze ook… dat weet ik zeker. Maar toch is er iets dat ik haar niet kan geven en ze wel nodig schijnt te hebben…

Ik ben nou eenmaal geen vrouw.   

 

Over Lauren Visser

Ik ben alleenstaande vader van een meisje van 5 en werkzaam als DTP'er. Mijn interesses gaan uit naar filosofie, taal en opvoedkunde.

Geplaatst op 29 juni 2013, in Mijn ervaringen als alleenstaande vader en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. helemaal met je eens, ikzelf ben alleen door mijn moeder opgevoed dus kan meepraten over het feit dat een kind 2 (goede) ouders nodig heeft in zijn of haar leven.

    • Uit verschillende onderzoeken komt ook naar voren dat kinderen uit intacte gezinnen zich beter ontwikkelen. Helaas is het niet altijd mogelijk voor een gezin om ook daadwerkelijk intact te blijven.

      In sommige gevallen is het beter dat ouders gescheiden van elkaar leven. Het is alleen zo jammer dat in zo’n geval het belang van het kind vaak onder de tafel wordt geschoven door de oncontroleerbare emoties van beide ouders. Of zoals ze dat tegenwoordig zo mooi noemen, het kind slachtoffer is van een vechtscheiding.

      Maar goed, zelfs dan blijft als een paal boven water staan dat een opvoeding gedeeld door vader en moeder het beste blijft.

      Als ik één wens zou mogen doen, dan wist is het wel, dan zou ik wensen dat mijn dochter d’r moeder haar leven weer op rit zou hebben. Dat gun ik zowel mijn dochter als ook haar moeder.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 66 andere volgers

